1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.

Do przegadania: "Next-gen to nie lepsza grafika, a lepsze AI"

Temat na forum 'Aktualności' rozpoczęty przez razor7, Lipiec 7, 2011.

Status Tematu:
Zamknięty.
  1. razor7

    razor7 Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 13, 2010
    Posty:
    669
    Polubienia:
    38
    Punkty za osiągnięcia:
    28
    Yves Jacquier, wysoko postawiony przedstawiciel studia Ubisoft Montreal, udzielił wywiadu serwisowi GI.biz, gdzie postawił ciekawą tezę, którą warto skomentować. Co o tym myślicie: "Next-gen to nie lepsza grafika, a lepsze AI"?

    W pełni wypowiedź ta brzmi mniej więcej tak:

    Co o tym myślicie? Do przegadania!

    Źródło: Do przegadania: "Next-gen to nie lepsza grafika, a lepsze AI" / CD-Action

    Czyżby w końcu rewolucja? Zamiast robić porządną grafikę, można robić porządne AI, a potem dobrą fabułę.
     
  2. Lotnik421 Xbox One

  3. QwerTaj

    QwerTaj V.I.P V.I.P

    Dołączył:
    Lipiec 20, 2009
    Posty:
    2052
    Polubienia:
    235
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Miasto:
    Ostróda
    Dobra fabuła > dobra muzyka/dźwięk > dobre AI > grafika
     
  4. Ancient296

    Ancient296 Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Lipiec 15, 2010
    Posty:
    143
    Polubienia:
    1
    Punkty za osiągnięcia:
    18
    Facet mądrze gada.
    Spójrzcie na jakąkolwiek grę akcji gdzie AI odgrywa olbrzymią rolę.
    Ze słowami "Kiedy gracz widzi zbliżającą się postać i wie, że to AI, oznacza to, że przegraliśmy." w pełni się zgadzam.
    Większość na pewno grała w gry typu Left 4 Dead, Fifa. Tam są "boty" i one za przeproszeniem ssą okrutnie.
    QwerTaj prosto, ale poprawnie to rozrysował. Ważne są też doznania słuchowe. Przykładem jest oprawa dźwiękowa Red Dead Redemption. Czy trzeba coś więcej dodawać ?
    Za chwilę rzuci się na mnie "89% graczy, których obchodzi grafika" ze słowami, że chyba nie chciałbym grać na silniku Minecrafta, Tibii czy innych gier nie zachwycających grafiką.
    Proszę was, jeśli mam do wyboru genialne AI przeciwko grafice z piętnastoma klatkami na sekundę to odpowiedź jest chyba oczywista.
     
  5. Onicniepytaj

    Onicniepytaj Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 4, 2010
    Posty:
    5429
    Polubienia:
    1690
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Miasto:
    Śląsk!
    Tak tak tak. Przecież wszyscy się już napalają na nextgeny bo będą mieć konkretne podzespoły - lepszą grafikę.
    A to czy AI będzie lepsze, zależy wyłącznie od tego jak producenci wykorzystają możliwości, które uzyskają przy nowej konsoli i nowym serduszku pukającym w niej.

    Fabuła - Klimat > grafika > soundtrack i cała reszta ;)

    Dobra fabuła powinna być podstawą najpierw ona, a później dopiero cała reszta.
     
  6. Marf

    Marf Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Luty 4, 2010
    Posty:
    1024
    Polubienia:
    4
    Punkty za osiągnięcia:
    38
    Mi lepsze AI nie potrzebne,i tak gram głównie na multi zresztą obecne AI jest dobre :D
     
  7. Altres

    Altres V.I.P V.I.P Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 23, 2009
    Posty:
    2387
    Polubienia:
    130
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Miasto:
    Głuchołazy
    Zgadzam się w 100% AI jest bardzo warzne bardziej od grafiki dlatego gdy piszę że potrzeba nowej generacji piszę o lepszej grafice i lepszych efektach i chodzi mi tutaj o AI i inne. Wreszcie jakieś firmy przyznają że next gen to już nie zachcianka lecz konieczność
     
  8. kj5

    kj5 Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Luty 1, 2009
    Posty:
    1435
    Polubienia:
    16
    Punkty za osiągnięcia:
    38
    Miasto:
    Jastrzębie Zdrój
    Pan Yves chyba Terminatora nie oglądał, w końcu takie badania nad coraz lepszym AI doprowadzą nas do drugiego Skynetu. Juz teraz istnieją sieci neutronowe i pracują nad samo nauką. Ale co do gier - to co jest obecnie mnie wystarcza.
     
  9. michanow

    michanow Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Styczeń 2, 2010
    Posty:
    128
    Polubienia:
    0
    Punkty za osiągnięcia:
    16

    W twoim przypadku ważniejszy od grafiki i AI to powinien być słownik. :D

    @Topic


    Zgadzam się z marfem, głównie gram w multi i AI nie jest dla mnie takie istotne. Chociaż obecnie np. we fife AI stoi na dobrym poziomie.
     
  10. sid2007

    sid2007 Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Styczeń 23, 2009
    Posty:
    1685
    Polubienia:
    23
    Punkty za osiągnięcia:
    38
    Miasto:
    Radom
    Fajnie by było doświadczyć , że ten pikselowy ludek zamiast pchać się pod celownik , włącza myślenie i kombinuje jak przeżyć he , he....liczę na takie rzeczy w nextgenach. Tylko czy gra nie powinna być grą , sprawiać frajdę czy denerwować trudnością?
     
  11. Zbych

    Zbych Świeżak Świeżak

    Dołączył:
    Czerwiec 22, 2008
    Posty:
    6
    Polubienia:
    0
    Punkty za osiągnięcia:
    1
    Gówno prawda, kolejne brednie mające na celu wywołać burzę. Pamiętam jak mówiono, że AI przeciwników ogromnie się zmieni w ewolucji generacji. Miało tak być z szóstą generacją, miało być z siódmą, a AI kuleje. Dziwne, że możliwości techniczne konsol wzrosły z kilkunastu megabajtów pamięci do kilkuset, a zegary procesorów wzrosły z kilkuset do kilku tysięcy herców.

    Wystarczy popatrzeć na przykładzie gier wyścigowych. Jazda komputerowego przeciwnika polega trzymaniu się sztywnego toru, a poziom ich trudności polega na prędkości ich samochodu. Przeciwnik na poziomie "hard" potrafi nas wyprzedzić/dogonić samochodem 300-tu konnym, kiedy my jedziemy pojazdem o mocy 500 koni. I nie zmieniło się to przez kilkanaście lat.

    Developerzy po prostu nie mają pomysłu na to jak nas zaskoczyć, bo "możliwości konsol dobiły kresu". Twórcy za każdym razem jak postawią na lepszą grafikę, mogą liczyć na sukces, choćby nawet zrobili taką samą grę jak kilka lat wcześniej... Dlatego ciągle mówi się, że next-geny są potrzebne.

    Next-geny są potrzebne dla developerów, którzy lecą na łatwą kasę. Zróbmy szybko kodzik, tak żebyśmy nie musieli się męczyć z jego optymalizacją i trudną strukturą obecnych konsol. Dajcie nam coś co nie przekracza naszych możliwości, dajcie nam nowy sprzęt żebyśmy mogli wcisnąć wam kolejny chłam.

    A tutaj mamy po prostu kolejny "argument" za nową generacją, żeby idioci dali się nabrać, tak jak jest to w przypadku grafiki. Możliwości konsol może i się kończą, ale nie stoi za tym żadna przeszkoda w stworzeniu dobrego tytułu, wystarczy spojrzeć na mimikę twarzy z L.A. Noire, piękną grafikę w Rage, zadziwiająco piękne i olbrzymie w możliwości Skyrim.

    Jeżeli deweloperom tak naprawdę przeszkadzają konsole, to niech stworzą coś nowego, wielkiego, rewolucyjnego na komputery. Aaa, zapomniałem rynek komputerowy nie przyniesie takich zysków, jak konsolowy...
     
  12. MrDraiger

    MrDraiger V.I.P V.I.P XBOX MANIAK

    Dołączył:
    Sierpień 19, 2009
    Posty:
    2859
    Polubienia:
    334
    Punkty za osiągnięcia:
    83
    Miasto:
    Inowrocław
    Do takich tematów polecam przeczytać książkę pt. Wybuchające Beczki, tam takie sprawy są rozłożone na czynniki pierwsze i jest opisane że każdy element musi ze sobą współgrać i że żaden nie jest ważniejszy od drugiego, zwłaszcza że końcowy odbiorca i tak "czyta" to wszystko jako jeden spójny element - gra. ^QwerTaj (żadnej wojny nie chcę robić, tylko podyskutować) twoja hierarchia wartości być może na pierwszy rzut oka jest okej ale co Ci po świetnej i wielowątkowej fabule, klimatycznej muzyce, jeśli postać chodzi drętwo, nie da się nią prowadzić czy jakiś ważny element jest totalnie skopany (np strzelanie, przeładowywanie, walka) okej, treść (fabuła, content) jest ważna bo to ona zachęca do dalszego grania ale właśnie, do grania, czyli do rozgrywki (gameplayu) coś bez czego gra byłaby zwykłym filmem który zawiera tylko content. Grafika też jest ważna, ale nie w takim przekonaniu żeby był AA x8 i 1920x1080 tylko często grafika pomaga zbudować klimat swoją oprawą audiowizualną, mówiąc że grafika nie jest ważna (czy w ogóle jakaś super high-endowa nie jest kompletnie potrzebna) jest tu trochę nieprawdy, bo gdyby gry siedziały graficznie parę lat wstecz to taka gra jak Dead Space 2 by nie budowała takiego klimatu, napięcia bez odpowiednich cieni, rozmyć czy efektów cząsteczkowych. Podsumowując każdy ma swoje zdanie i nie zabraniam się wypowiadać, ale w wielu aspektach nie wszyscy się znają (ja przed Beczkami także się nie znałem) dlatego gorąco zachęcam do kupienia książki Wybuchające Beczki, Krzysztofa Gonciarza : )
     
  13. QwerTaj

    QwerTaj V.I.P V.I.P

    Dołączył:
    Lipiec 20, 2009
    Posty:
    2052
    Polubienia:
    235
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Miasto:
    Ostróda
    Chodziło mi o ogólniejsze pojęcie hierarchii. Fabuła > muzyka > AI > grafika jest doskonałym połączeniem, gdy każdy element jest chociaż poprawny. Gdy chociaż jeden element kuleje to i reszta na tym traci. Co nam z gry o fantastycznej fabule, genialnym AI i fotorealistycznej grafice, gdy za muzykę podstawione mamy odgłosy kopulujących zwierząt. Tak samo jest z resztą. Pisząc fabuła > muzyka > AI > grafika liczę na to, że twórcy każdy z elementów zrobili na poziomie 'strawnym' dla graczy, a na fabułę i muzykę zwrócili szczególną uwagę. Grafika nie musi być piękna, grafiką trzeba się umiejętnie posługiwać. Przykładem jest Minecraft, grafika nie jest brzydka, jest prosta, taki styl, który pokochało miliony graczy na świecie. Crysis - również piękna grafika, tyle, że na silniku za miliony euro, do działania którego potrzeba sprzętu za kilka tysięcy euro i przy którym mamy wrażenie, że jest to film. Mamy też przykładowe Black Ops, gdzie grafika jest na drogim, ale starym silniku i jest po prostu brzydka i odstrasza graczy. AI? Ważne, żeby nie utrudniało nam gry i sprawiało wrażenie myślącego. W samochodówkach wymagam od AI, żeby popełniało błędy, żeby miało takie same szanse na zwycięstwo jak ja. W FPSach AI również ma popełniać błędy, np. rzucać granaty, które odbijają się od ściany i wracają. I podobne sytuacje w innych typach gier. Muzyka? Muzyką równie dobrze może być cichy powiew wiatru. Mogą nią też byś skrzypce, gitara, metal, rap, nie ważne, musi pasować do klimatu gry. Przykładowo w NFSie wymagam realistycznych dźwięków silnika, w BF'ie realistycznych dźwięków strzałów, chodzenia, itp. A fabuła... fabuła musi wciągać, utożsamiać mnie z bohaterem, sprawiać, że nie mam ochoty odchodzić od telewizora, ale jednocześnie nie trzymać mnie na siłę. A już na pewno nie może mnie zmuszać do przejścia gry drugi raz, żebym odblokował jakiś achievement, to jest do ****.

    Tak więc dobra gra musi mieć wszystkie cztery cechy na dobrym poziomie, ale fabuła i muzyka musi być genialna, żebym uznał jakąś grę za genialną :)
     
  14. Altres

    Altres V.I.P V.I.P Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 23, 2009
    Posty:
    2387
    Polubienia:
    130
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Miasto:
    Głuchołazy
    Zrób wężyka który będzie losowo poruszał się po planszy dam podpowiedź Random, albo nie łatwiej zaprogramuj lego mindstorm tak aby jeździło po pokoju gdy trafi na przeszkodę to omija to, a gdy zobaczy czerwony kolor to strzela w niego, i dopiero wtedy pisz o optymalizacji kodu, lepszym AI itp sam nie umiesz zrobić lepiej to nie komentuj, w ten sposób że nic nie robią, popatrz na gry akcji bo to tam AI jest najbardziej rozwijane i tam AI rozwinęło się dość dobrze, choć nie powiem większość gier jest banalnie prosta, Medal of Honor przeszedłem na 1 życiu Call of Duty black ops na 2 (głupia wpadka w tunelu zabawiłem się w rambo).
     
  15. Onicniepytaj

    Onicniepytaj Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 4, 2010
    Posty:
    5429
    Polubienia:
    1690
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Miasto:
    Śląsk!
    W ogóle jestem bardzo ciekaw ile osób gra w gry na HARD albo VERY HARD.

    Znając życie 20-30% osób będących tu na forum gra na wysokim poziomie reszta na EASY bądź MEDIUM. Samemu gram na Medium chyba, że bardzo dobrze mam już obczajone sterowanie to wtedy na HARD :D
     
  16. QwerTaj

    QwerTaj V.I.P V.I.P

    Dołączył:
    Lipiec 20, 2009
    Posty:
    2052
    Polubienia:
    235
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Miasto:
    Ostróda
    Zawsze na najtrudniejszym. Gra ma być wyzwaniem, przygotowaniem do ew. multiplayera, gdzie poziom jest jeszcze wyższy niż 'very hard'. Poza tym biorę zawsze najtrudniejszy poziom, bo achievementy za niego wpadają :)
     
  17. veins

    veins Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 8, 2010
    Posty:
    569
    Polubienia:
    36
    Punkty za osiągnięcia:
    28
    Miasto:
    Katowice
    Jak im za bardzo to AI podniosą, to boty mogą przyjąć ''najlepsze techniki przetrwania'' rodem z mutli na CoDach i BFBC2... :D
    Czyli kampienie, albo snajpienie... :D hahahah
    A najlepiej jedno i drugie... ^^

    Tak na poważnie, to co mogą jeszcze zrobić?
    AI już teraz chowa się, jak nas zobaczy, usłyszy. Strzela z ukrycia, zza przeszkód.
     
  18. =ESTE=

    =ESTE= Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 15, 2010
    Posty:
    132
    Polubienia:
    0
    Punkty za osiągnięcia:
    16
    Miasto:
    D.R.O.13
    Lepiej nie da się tego ująć.
     
  19. Zbych

    Zbych Świeżak Świeżak

    Dołączył:
    Czerwiec 22, 2008
    Posty:
    6
    Polubienia:
    0
    Punkty za osiągnięcia:
    1
    Po pierwsze, nie moją działką jest tworzenie gier. Po drugie nie wspomniałem o tym, że „nic nie robią”.

    Ja nie narzekam, na AI przeciwników w pojęciu ogólnym, tylko zasłanianiu się przez deweloperów brakiem rozwoju AI przez „ograniczenia sprzętowe”.

    W GTA: Vice City wydanym w 2002 roku na PS2 posiadające 32MB RAMU, policjanci (przeciwnicy) często zawieszali się na ścianach, wbiegali w samochody. Obecnie grając na konsoli z 512MB RAMU(załóżmy że 256MB bo jest dzielona między CPU i GPU) w grę Left4Dead 2 wydaną w 2009 roku, też można zobaczyć zawieszających się przeciwników na ścianach.

    Więc, gdzie ten rozwój AI ze względu na rozwój techniczny sprzętu? Osobiście nie przeszkadza mi, aż tak bardzo AI przeciwników w grach, ale mówienie o tym, że obecny sprzęt blokuje ich rozwój, patrząc na poprzednie lata, to jakaś kpina.

    Jeżeli pamięć RAM wspomniana przedstawiciela Ubisoftu przeszkadza w rozwoju AI, to ile jest jej potrzebnej, jeśli zwiększyła się ona 8-mio krotnie w porównaniu z poprzednia generacja, a postacie kierowane przez komputer dalej nie wiedzą, że w ściany się nie wchodzi…?

    Nie zaprzeczam temu, że AI w ogóle się nie rozwija. Ale wciąż opiera się na tym samym, przeciwnicy zawsze znają nasze położenie i potrafią nas zabić z dużej odległości przez szparkę w obiekcie za którym się chowasz. Jest tak odkąd pamiętam, a to szmat czasu… I wspomnę o tym jeszcze raz: a specyfikacja sprzętu się zmieniła. Wniosek: ten sam, który wałkuję cały czas, Xbox360 oraz PS3 wcale nie stoją na przeszkodzie do rozwoju AI.
     
  20. Onicniepytaj

    Onicniepytaj Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 4, 2010
    Posty:
    5429
    Polubienia:
    1690
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Miasto:
    Śląsk!
    ^QwerTaj
    :), Ja osobiście nie gram we wszystkie na HARD bo nerwy mi puszczają :)

    Zresztą sztuczne AI nigdy nie zastąpi prawdziwego gracza. Bo wątpię by np. w takim COD każdy żołnierz zachowywał się całkiem inaczej i grając ponownie tą misję zachowywał by się znów inaczej..
     
  21. sid2007

    sid2007 Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Styczeń 23, 2009
    Posty:
    1685
    Polubienia:
    23
    Punkty za osiągnięcia:
    38
    Miasto:
    Radom
    Najśmieszniejsze jest to , że Ubisoft w swoim Assassins Creed zrobiło , że nasz bohater otoczony strażnikami zawsze walczy tylko z jednym naraz , reszta jak prawdziwi dżentelmani czeka na swoją kolej ha , ha... Jakby nie mogli walczyć wszyscy naraz , Ezio by sobie nie poradził?
     
Wczytywanie...
Status Tematu:
Zamknięty.

Poleć forum