1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.

[Info] Ogólne terminy/pojęcia związane z konsolą

Temat na forum 'Artykuły' rozpoczęty przez Gangst3r, Styczeń 23, 2011.

  1. Gangst3r

    Gangst3r Banned Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 9, 2009
    Posty:
    54
    Polubienia:
    6
    Punkty za osiągnięcia:
    8
    Miasto:
    Rzeszów
    Witam w poniższym Tutorialu przedstawię spis definicji w kolejności alfabetycznej, które mają związek z konsolą XBOX oraz krótkim opisem do każdej z nich.

    ATA - "Advanced Technology Attachment". Jest to obowiązujący standardowy interfejs oparty na IBM PC ISA 16-bit i zarazem protokół obsługujący dyski twarde, który już od dłuższego czasu jest używany w komputerach klasy PC. Specyfikacja standardu ATA jest określana jako moc sygnału oraz typ danych pomiędzy płytą główną komputera, a zintegrowany kontrolerem dysku. Połączenie ATA obsługuje 2 podstawowe typy połączeń tzw. "Master" i "Slave" co oznacza, że można mieć połączone dwa napędy CD/DVD-ROM lub dyski twarde HDD. Rozszerzeniem ATA jest ATA2, interfejs wspierający bezpośredni dostęp do pamięci, zwiększający prędkość przesyłania danych i udostępniający informacje o dysku technice "Plug & Play" co pozwala bezproblemowo go instalować. Standardem połączeniowym występującym w konsoli XBOX jest ATA.

    Avalaunch - był to jeden z pierwszych, przez niektórych uważany za najbardziej zaawansowany dashboard, który pojawił się na konsolę Xbox. Nic dziwnego skoro na starcie system operacyjny oferował takie funkcje jak - kanał IRC, serwer Telnet, przeglądarka skinów czy wbudowanego klienta XLink KAI, jak również zintegrowany serwer FTP. Posiadał on także możliwość pobierania stanów gier ("save") z serwisu xbox-saves.com, które można było zapisywać bezpośrednio do folderu gry poprzez menu, które pojawiało się po naciśnięciu przycisku "start". Wyświetlał ikony gier, odtwarzał strumienie SHOUTcast, a na dodatek umożliwiał słuchanie swoich ulubionych utworów MP3 w tle oraz playlisty m3u. Pełną listę funkcji znajdziecie tutaj: http://www.teamavalaunch.com/tour1.html, oraz oficjalny poradnik Avalaunch w formacie PDF znajdziecie pod tym linkiem - http://www.teamavalaunch.com/docs/ (wersja 2.2).

    BIOS - "Basic Input / Output System" - BIOS jest to pierwszy zbór kodu, który uruchamiany jest po włączeniu konsoli. Umożliwia m.in. "inicjalizację" urządzeń systemu operacyjnego tj. dysk twardy, czytnik DVD-ROM, pamięci RAM i innych części komputera lub konsoli Xbox. Bios zawiera podstawowe ustawienia i zapewnia dostęp do różnych części sprzętu systemu. Mówi konsoli jak ma pracować. Zmodyfikowany bios (nie do końca prawnie i oficjalne) udostępnia niepodpisane kody (np. aplikacje "domowej roboty" tzw. homebrew lub kopie zapasowe) w celu ich uruchomienia. BIOS X3 (Xecuter 3) został stworzony przez grupę Team Xecuter dla Modchipa Xecuter3, który jest prawdopodobnie jednym z najlepszych pod względem funkcji oraz wsparcia (aktualizacji) modchipem na rynku dla konsoli Xbox. Standardowy MS XBOX BIOS jest przechowywany na płycie głównej (kości TSOP/ROM) XBOX podczas, gdy X3 BIOS znajduję się na chipie Xecuter3, który jest uruchamiany niezależnie od biosu MS, jeżeli Modchip jest włączony.

    Cromwell - "czysty" zamiennik biosu, które nie zawierają kodu Microsoft. Zaprojektowany specjalnie do uruchomienia Linuksa lub innych alternatywnych systemów operacyjnych, obecnie nie jest w stanie uruchomić gier ani programów pisanych dla konsoli Xbox. Cromwell jest legalnym biosem, który nie łamie prawna, ponieważ nie uruchamia żadnych kopii zapasowych ani aplikacji z skrótem ".xbe".

    Crossover Kabel Ethernet - zwykły kabel internetowy łączący urządzenie z sieci koncentratora, przełącznika lub routera (z wbudowanym w piastę) z wieloma portami. Dzięki takiemu kablowi można połączyć ze sobą bezpośrednio dwa urządzenia bez użycia koncentratora sieci. Aby uzyskać więcej informacji na temat kabli cross-over zapraszam na strone: LWD - How To Make a Crossover Cable.

    d0 - miejsce na płycie XBOX, które jest wykorzystywane na modchipach 3-ciej generacji. Jest to punkt znajdujący się na prawo od układu LPC umożliwiający pierwszeństwo uruchamiania biosu z modchipa. Jeśli ten punkt nie jest połączony do płyty głównej Xbox'a poprawnie, to nastąpi uruchomienie oryginalnego BIOS-u konsoli, tak jakby nie było chipa.

    Dashboard - Jest to system operacyjny Xbox'a, który jest uruchamiany na starcie, jeśli nic nie znajduje się w napędzie. Domyślny dashboard korporacji Microsoft jest przyjaznym,ale i ubogim w funkcje menu, w którym mamy możliwość zarządzania stanami gier, odtwarzaniem CD-Audio, DVD-Video oraz ustawiać połączenie sieci, czasu, trybu obrazu, język menu czy wyświetlić info na temat konsoli. Inne dashboardy zapewniają o wiele więcej funkcji tj. Avalaunch, UnleashX czy XBMC.

    Dongle - jest to końcówka kabla lub urządzenia podłączanego bezpośrednio do konsoli Xbox, zwykle za pośrednictwem przednich portów kontrolera. Przykładem może być wtyczka odbiornika DVD lub inne urządzenie podłączane poprzez kontroler standardu Xbox.

    EEPROM - "Electrically Programmable Read-Only Memory" - To bardzo ważny chip na płycie głównej występujący w konsoli Xbox i komputerach. W konsoli Xbox układ ten znajduje się bezpośrednio nad kością TSOP (zawierającą bios). Ten układ zawiera niezwykle ważne informacje o Xbox (klucz blokady dysku twardego, kod regionu, tryb wideo, ustawienia audio, i inne). Zawartość EEPROM może być usuwana i przywracana. Jeśli modchip jest włączony lub zostanie wykryty podczas próby połączenia się z usługą Xbox Live pojawi się informacja o zablokowaniu usługi co uniemożliwi ponowne połączenie się usługą Xbox Live. Serwis Xbox Live blokuje konkretny EEPROM z dostępem do usług online. Alternatywą dla usługi Xbox Live jest XLink Kai.

    Eject Fix - Ta funkcja jest dostępna w różnych biosach pod różnymi nazwami. Ogólnie oznacza otwieranie tacki czytnika za pomocą przycisku Eject bez restartowania konsoli. Pozwala to na łatwiejszą i wygodniejszą podmianę płyt CD/DVD w odtwarzaczach multimedialnych lub innych aplikacjach bez denerwującego restartu.

    EvolutionX - Nazwą EvolutionX oznacza się zarówno bios jak i dashboard. Ponieważ niejaka grupa EvolutionX opracowała własny dashboard i bios dla konsoli Xbox (moim zdaniem UnleashX jest 3x lepszy i biosy z serii Xecuter są 10x lepsze). Evox to skrócona nazwa grupy EvolutionX, którą ochrzczono biosy, natomiast pełna nazwa została przyznana dashboardowi.

    Evox - Zobacz EvolutionX.

    Flashowanie - jest to zmiana lub wysyłanie nowego biosu (przeważnie z końcówką .bin) na płytę główną konsoli Xbox (TSOP) lub Modchip. Proces odbywa się poprzez usuwanie aktualnego biosu i wgranie wybranego nowego. Odzyskanie usuniętego biosu nie jest możliwe!

    FRAG - "Flashing Red And Green" - to odnosi się do światła LED na XBOX migać po wkrętów do instalacji modchip. Zazwyczaj oznacza, zły lub nieprawidłowy montaż przewodów od modchipa tzw. "zimne luty", który należy przelutować, ale także zły plik biosu (nieprawidłowa wersja bios dla Twojego modchipa lub uszkodzony plik), uszkodzone ścieżki lub jakiś drobny układ. Aby dowiedzieć się więcej na temat Frag i koloru diod zapraszam do tego tematu.

    FTP - "File Transfer Protocol" - Odnosi się do języka klient FTP oraz serwera, który jest używany do przesyłania plików z jednego miejsca do drugiego. Używając klienta FTP np. FileZilla (darmowy/na licencji open source/bez spyware), możesz uzyskać dostęp do plików mieszczących się na np. XBINS takich jak biosy, Dashboardy i aplikacje dla konsoli Xbox. Możesz także użyć klienta FTP do przesyłania plików wprost z komputera na dysk konsoli Xbox (wymagany bios lub Dashboard z obsługą FTP, takich jak X3 lub UnleashX).

    HDD - "Hard Disk Drive" - Miejsce, w którym magazynujesz swoje pliki dla systemu Xbox tj., zapisane stany gier, aplikacje czy dashboard.

    Swap HDD - Zwykle oznacza podmianę standardowego kompatybilnego z komputerem dysku twardego ATA (NIE Serial-ATA) na większy lub szybszy.

    Homebrew Modifications - Domowe sposoby na wykonanie przeróbki konsoli Xbox tzw. "cheapmods" do odpalania kopii zapasowych. Dopóki nie powstały profesjonalne modchipy.

    IDE - "Integrated Drive Electronics" - inną nazwą była ATA używana pierwotnie przez firmę Compaq. IDE jest to starszy standard sterowników dysków twardych, który określa połączenia sterownika dysku z niedrogim sterownikiem IDE zamiast układu scalonego na podstawie HDD. Wymagało to dwóch kabli, jeden dla danych i jeden do sterowania HDD.

    IGR - "In Game Reset" - umożliwia ponownie uruchomianie (reset) konsoli lub powrót do dashboardu bez potrzeby wyłączania. IGR wykonuje się poprzez jednoczesne naciśnięcie odpowiedniej kombinacji klawiszy na padzie domyślnie jest to start + back + RTrigger + LTrigger (biosy X2 i X3).

    Locked - "Zablokowany" - dyski twarde w Xbox są szyfrowane tzn. zablokowane. Proces ten nazywa się "Blokadą", który wymaga klucza do odszyfrowania hasła blokady dysku, aby umożliwić odczyt informacji na nim się znajdujących. Miało to utrudnić złamanie zabezpieczeń lub dostęp do plików na dysku twardym konsoli, ale także wymianę na inne większe lub szybsze. Klucz blokady znajduje się na EEPROM. Oryginalny bios MS wymaga zablokowanego dysku HDD. Nie wszystkie dyski obsługują blokowanie, dlatego jeśli planujesz zmianę zaopatrz się w dysk posiadający funkcję blokady. Lista dysków dostępna na : Xbox Hard Drive Compatibility Chart.

    LPC - "Low Pin Count" - układ, który odnosi się do standardowych portów zaprojektowany przez Intel umożliwiający podłączenie różnych urządzeń o różnych peryferiach, dzięki możliwości zastosowania kilku wejść/wyjść na jednym komputerze. Komputer, który ma tylko porty USB może mieć porty PS2, port szeregowy, port równoległy, gameport (PCi), itd. Wszystkie te porty są podłączone na jednym urządzeniu za pośrednictwem niektórych obwodów do portu LPC. Port LPC może być również wykorzystany do podłączenia portu podczerwieni, czytnik kart pamięci lub zewnętrznego bios. Ten ostatni jest istotnym zastosowaniem tego dokumentu, ponieważ punkty te są używane w instalacji 3-ciej generacji chipów, aby instalacja była łatwiejsza i zużywała mniej kabli połączeniowych do modchipa. Tzw. port header (LPC) w XBOX posiada 2 kolumny i 8 rzędów pinów (z wyjątkiem jednego, który nie jest używany). Wersja 1.0 Xbox'a ma wypełnione otwory cyną, które można ostrożnie usunąć. Wymaga to trochę więcej pracy, niż przy pozostałych wersjach, ale naprawdę warto, ponieważ dzięki temu łatwiej wykonuje się instalację modchipa i nie tylko...

    LPT - "Local Printer Terminal" - Jest to port drukarki na komputerze lub port komunikacyjny na modchipie używany wyłącznie dla zewnętrznych programatorów.

    Matrix - Jest to modchip zaprojektowany przez zespół Xodus.

    Media Flags - Każda gra wydana na konsolę Xbox posiada wartość lub oznaczenie "flagowe", które określa zabezpieczenia oraz region gry. Bios Xbox'a sprawdza, aby upewnić się gra pochodzi z właściwego regionu dla konsoli. W celu odtworzenia kopii zapasowych na oryginalnym biosie musisz je ówcześnie spatchować na dany region, w przypadku, gdy masz inny bios np. X3 lub modchip gry są pomijane pod względem odczytu regionu. Patchowanie gier umożliwiają, niektóre dashboardy i programy takie jak np. DVD2XBOX.

    MediaXMenu - był to swego czasu popularny open source'owy dashboard na system Xbox. Użytkownicy mogą za jego pomocą odtwarzać muzykę, mieć podgląd do ikon z gier, generował także podgląd wideo dla danej gry. Obecnie jest wykorzystywany do tworzenia płyt tzw. "MultiGame Disc", dzięki łatwej możliwości edycji skinu oraz języka. Więcej informacji o MXM możesz uzyskać na forum xbox-scene.com.

    MenuX - Jest to zmodyfikowana wersja menu gier, programów i dem wydawanych przez Microsoft. Aktualnie wykorzystywane do tworzenia płyt multigame.

    Modchip - modchip umożliwia uruchomienie w podpisanych i tych nie podpisanych aplikacji stworzonych dla systemu Xbox. Modchip daje więcej opcji, niż standardowa nieprzerobiona konsola. Tylko od Ciebie, czy to co wykonujesz/uruchamiasz na swojej konsoli nie łamie prawa. Ingerencja we własny sprzęt nie jest sprzeczna z prawem, ale to co możesz za jej pomocą zrobić już tak. Wiele modchipów posiada inne funkcje, niż odpalanie kopii zapasowych, takie jak np. możliwość podłączenia LCD (X3 Modchip) i wiele innych co urozmaica i daje więcej możliwości po przerobieniu, niż jej pierwotny stan.

    Molex - to standardowe złącze zasilania składający się z 4-pinów, podłączony do dysku twardego. Przewód czerwony to napięcie +5 V, żółty +12 V, a 2 pozostałe czarne to masa.

    MXM - Zobacz MediaXMenu.

    NTSC - "National Television System Committee" - zarówno stosowany jako region pochodzenia konsoli Xbox, jak i standardowy sygnał wideo.

    NTSC-NA - Odnosi się do Ameryki Północnej, w tym USA (AKA: NTSC-U).

    NTSC-J - Odnosi się do Japonii sygnału wideo obecnie przy częstotliwości odświeżania 60Hz.

    PAL - "Phase Alternation by Line" - zarówno stosowany jako region pochodzenia konsoli Xbox, jak i standardowy sygnał wideo. Xbox'y w wersji PAL pochodzą z Europy, wyjście wideo sygnału PAL w Xbox wynosi 50Hz. PAL, jak i sygnały NTSC nie są ze sobą zgodne z powodu występującej różnicy częstotliwości odświeżania.

    Pot Tweaking - Metoda podkręcania potencjometra (zwiększania rezystancji) w czytnikach DVD Xbox'a, aby lepiej odczytywały płyty. Jednak teaki zabieg jest bardzo ryzykowny i może spowodować spalenie cewek lasera tym samym jego śmierć.

    Programator - zewnętrzne urządzenie do flashowania modchipów, przy użyciu komputera.

    PSU - "Power Supply Unit" - jest to nic innego jak zasilacz, który przemianowuje zmienną energię (AC) na stałą (DC), wykorzystywaną do poprawnej pracy przez konsolę Xbox.

    Softmod - "Software Modification" - polega na zwykłej podmianie plików oryginalnego dashboardu Microsoft Xbox. Dzięki czemu bios uruchamia główny startowy zmodyfikowany ale podpisany plik dashboardu, po czym ten następnie uruchamia inny niepodpisany odpowiedzialny za zmodyfikowany dashboard konsoli, dający możliwości uruchamiania niepodpisanego kodu typu aplikacji Homebrew czy kopii zapasowych gier. Modyfikacja ta nie ingeruje w żadnym stopniu w hardware konsoli.

    Torx - gwiaździste końcówki wkrętaków/otwór w główce śruby występujący w różnych rozmiarach. Klucze i śruby Torx są oznaczane dużą literą "T". Xbox wykorzystuje śruby w wielkościach T-10 i T-20.

    Trace - ścieżki przewodzące elektrycznie stworzone z takich materiałów jak materiałów jak miedź, srebro lub złoto na powierzchni lub wewnątrz umieszczoną pomiędzy warstwami PCB (Printed Circuit Board). Ścieżki są robione po to, aby do prowadzenia sygnałów elektrycznych z jednego punktu do drugiego, zużywać jak najmniej miejsca. Ścieżki są to małe wąskie linie, które widzisz na PCB, takich jak np. płyta główna konsoli Xbox. Ścieżki są bardzo delikatne i można je łatwo uszkodzić dlatego zaleca się wysoką ostrożność w pracy z nimi.

    TSOP - "Thin Small Outline Package" - kość odpowiadająca za "przechowywanie" biosu konsoli Xbox. Do Kości TSOP mogą być także stosowane przełączniki dzięki czemu można podzielony bios na części uruchamiać osobno (dual-bios). Ale uwaga dla niektórych może to być za trudne. Dlatego radzę zastosować się do instalacji modchipa.

    Tunneling - "Tunelowanie" - termin oznaczający utworzenie połączenia ze sobą różnych sieci za pomocą portów np. dwa komputery lub Xbox'y. Można komunikować się z drugą osobą z drugiego końca świata za pomocą tej samej sieci.

    XBins - xbins jest to kanał IRC na którym znajdują się m.in. gry homebrew, aplikacje, dashboardy, biosy i inne pliki dla konsoli Xbox.

    XDK (SDK) - "XBOX Developer Kit (Software Developer Kit)" - jest licencjonowaną platformą programistyczną opracowaną przez Microsoft i używaną do tworzenia gier i aplikacji na konsolę Xbox.

    X2/X3 - Zobacz Xecuter/Xecuter2/Xecuter3.

    Xecuter/Xecuter2/Xecuter3 - doskonała seria bios i modchipów stworzona przez Team Xecuter.

    XLink Kai- XLink Kai jest globalną siecią do rozgrywek online - za pomocą konsoli Xbox, PlayStation 2, GameCube i użytkowników PSP, w jedną zintegrowaną społeczność. Składa się z oprogramowania zainstalowanego na komputerze PC lub Macintosh, które pozwala na darmową rozgrywkę online dzięki wbudowanej w gry opcji System-Link. Więcej info na temat sposobu działa oraz programu możecie znaleźć na: XLink Kai: Evolution VII. Global Network Gaming.
     
    1 osoba to lubi.
  2. Lotnik421 Xbox One

  3. kamisanlublin

    kamisanlublin Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 5, 2011
    Posty:
    26
    Polubienia:
    0
    Punkty za osiągnięcia:
    1
    Pogłębiając wiedzę czuję się doskonalszym:p dzięki przydatne:D
     
  4. Kryniuk

    Kryniuk Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Kwiecień 1, 2012
    Posty:
    284
    Polubienia:
    18
    Punkty za osiągnięcia:
    18
    Miasto:
    Skierniewice
    Kawal dobrej roboty ;)

    Wyslano z mojej Toshiby AC100. :)
     
Wczytywanie...

Poleć forum