1. Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam.Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.

PS4 i Xbox One mają problemy z grafiką w 1080p i 60 klatkach na sekundę? Pytamy polskich twórców

Temat na forum 'Aktualności' rozpoczęty przez -=SETH=-, Luty 20, 2015.

  1. -=SETH=-

    -=SETH=- -= XBOX GOD =- Członek Załogi Administrator Super Moderator Xbox One V.I.P Pomocnik XBOX MANIAK Game Master Liga XboxForum.pl Achievement Hunter PSforum.pl

    Dołączył:
    Wrzesień 11, 2010
    Posty:
    28089
    Polubienia:
    3213
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    مصر
    [​IMG]

    Podobno tyle mocy w trzewiach, a i tak co rusz dowiadujemy się, że któraś gra będzie w 30 fpsach, a inna nie da rady udźwignąć pełnego HD.
    Twórcy Assassin's Creed Unity zapowiadali, że celują ze swoją grą w rozdzielczość 1080p i 60 klatek na sekundę na PS4 i Xboksie One. Skończyło się na 900p i 30 fps na obu konsolach. Nie oni pierwsi i nie ostatni. Deklaracje coraz częściej bledną w obliczu faktów.

    Temat rozdzielczości 1080p i 60 klatek na sekundę to od premiery PlayStation 4 i Xboksa One mała, złośliwa zmora branży. Deweloperom spędza sen z powiek, kiedy próbują osiągnąć idealne proporcje, a graczy oburza, gdy kolejne studia ni stąd, ni zowąd wycofują się z obietnic o 1080p/60fps lub - co gorsza - kłamią w żywe oczy, zaprzeczając pogorszeniu grafiki w stosunku do wcześniejszych materiałów z gry. Delikatnie rzecz ujmując: jest nieciekawie.

    Chcąc dowiedzieć się, jak na sprawę patrzą profesjonaliści, odezwalismy się do kilku wiodących polskich studiów. Na nasze pytania odpowiedzieli Adrian Chmielarz z The Astronauts, którego ekipa przygotowuje aktualnie Zaginięcie Ethana Cartera na PlayStation 4, oraz Paweł Rohleder - Technology Producer z Techlandu odpowiedzialnego za wciąż świeże Dying Light. Niestety, nie udało nam się uzyskać odpowiedzi od CI Games i CD Projekt RED, który w pocie czoła pracuje nad Wiedźminem 3. Szkoda, bo zwłaszcza ten ostatni to ciekawy przypadek, który na Xboksie One skończy raptem w 900p i 30 klatkach na sekundę.

    [​IMG]

    Co zatem sprawia, że osiągnięcie 1080p/60fpsów na PlayStation 4 czy Xboksie One jest takim wyzwaniem? Z czego wynikają przeszkody? Rohleder uważa, że ze złożoności wirtualnych światów w obecnych grach: - W Dying Light mamy setki tysięcy obiektów, które w każdej klatce muszą zostać przetworzone i wyrenderowane na ekranie. Dodatkowo wyrenderowany obraz podlega obróbce poprzez nakładanie w czasie rzeczywistym efektów montażowych (ang. post-processing effects), takich jak nałożenie warstwy oświetlenia i cieniowania, anti-aliasing, motion-blur, efektów atmosferycznych itp. A wszystko to ma służyć zwiększeniu wrażenia fotorealizmu.

    Chmielarz zdaje się potwierdzać to zdanie, piętnując jednocześnie moc obecnej generacji: - Ludzie chcą ultra-wypasionej grafiki na sprzęcie, który nie jest w stanie tym wymaganiom sprostać - ale deweloperzy próbują.

    Jasne, nie da się ukryć, że próbują - rykoszety ich starań często są źródłem małych skandali. Wszyscy pamiętamy okrutny downgrade Watch_Dogs czy rezygnację z większej liczby klatek przy Assassin's Creed Unity na rzecz "filmowych doznań", wszyscy widzieliśmy też ostatnie zwiastuny Dzikiego Gonu, na których świat wyglądał niepokojąco gorzej. Spadek graficznej jakości wprost proporcjonalny do zblliżającej się daty premiery gry stał się w ostatnich czasach smutnym standardem. O co chodzi? - O marketing, czyli pieniądze - mówi Chmielarz. - Niektórzy deweloperzy też przeceniają swoje zdolności - gra w developmencie chodzi im w 15 fps-ach, to wydaje im się, że łatwo docisną do 30 fps na sam koniec.

    [​IMG]

    Rzeczywistość okazuje się brutalniejsza. Zagadnienia rozdzielczości i liczby klatek są ze sobą ściśle powiązane. Ustawienie rozdzielczości 1080p nie stanowi żadnego problemu, ale schody zaczynają się, gdy trzeba zachować w tym układzie jak najlepszą wydajność, czyli liczbę klatek na sekundę. - Brakuje tutaj trzeciego bardzo ważnego elementu dopełniającego całości - jakości generowanego obrazu, zauważa Rohleder. Nie jest sztuką zejść z liczbą obiektów do minimum i uzyskać pożądany framerate przy rozdzielczości nawet 4k, ale nie o to chodzi. Idealnym rozwiązaniem jest osiągnięcie 60 fps-ów przy 1080p i przy jednocześnie wysokiej jakości obrazu (fotorealizm), która jest głównym czynnikiem wiarygodności (a na tym nam najbardziej zależy).

    Zatem jeśli założymy, że kreowane światy są zbyt bogate, a aktualne konsole za słabe, czy możemy znaleźć kozła ofiarnego i największego grubasa w kodzie gry dramatycznie spowalniającego jej framerate? Które elementy są najbardziej zasobożerne?

    Chmielarz uważa, że rzadko jest to jedna konkretna rzecz. Rohleder jako duże grupy problemów związanych z zasobami i wydajnością wymienia: dużą liczbę obiektów na scenie (kilkaset tysięcy), wyznaczanie rozkładu natężenia oświetlenia (oświetlenie od słońca i świateł dynamicznych, cieniowanie, ambient occlusion) oraz efekty montażowe (post-processowe). Zapytany, dlaczego wydany niemal rok temu i "obciążony" otwartym światem inFamous: Second Son jest w stanie osiągnąc balans 1080p/60fps, a Dying Light już nie, podkreśla, że gra Techlandu ma znacznie większy stopień szczegółowości i ilości obiektów w świecie wirtualnym.

    [​IMG]

    A co z Zaginięciem Ethana Cartera na PS4? Czy piękna wizualnie gra The Astronauts ma szansę na 1080p/60fps? - Nie mam pojęcia, ale nie sądzę, odpowiada Chmielarz. Raczej będzie to 30 fps, bo nasza gra jednak grafiką stoi, a ping nie jest w niej przesadnie istotny. Wiadomość może niektórych zasmucić, ale z drugiej strony trzeba docenić brak piętnowanego przez graczy mydlenia oczu. The Astronauts wiedzą dokładnie, co robią i co powinno być ich priorytetem, nie ma zatem mowy o porywaniu się z motyką na słońce. Pracują także na konsoli, która - według Chmielarza - jest tą przodującą swoją mocą w bieżącej generacji. Rohleder wydaje się pod tym względem bardziej neutralny: - Ogólnie rzecz biorąc zarówno Xbox One, jak i PlayStation 4 mają porównywalne możliwości. X1 odrobinę przoduje w mocy CPU, PS4 nadrabia to lepszą mocą GPU i pamięcią, choć i tak obie konsole ustępują najmocniejszym obecnie PC-tom.

    [​IMG]

    Brak 1080p/60fps to jeszcze pół biedy - prawdziwy płacz i zgrzytanie zębów rozpoczyna się, gdy dostarczane na rynek tytuły toną w najróżniejszych błędach, a kolejne aktualizacje nie potrafią tego naprawić. Jesienny potop usterek odcisnął paskudne piętno na obecnej generacji. Z czego może to wynikać? Ze zwiększania się poziomu komplikacji gier i ich produkcji, zauważa Chmielarz, a następnie dodaje: Gry od lat kosztują tyle samo, ale proszę sobie porównać GTA III i GTA V. Sugeruje tym samym, że choć od długiego czasu za granie płacimy podobne sumy, to deweloperzy muszą wkładać w proces twórczy coraz więcej pracy. Rohleder winą za podziurawione tytuły obarcza także rozbuchane ambicje studiów.

    Kiedy wyciągniemy wnioski ze wszystkich powyższych rozważań, jasne wydaje się jedno: standardyzacja 1080p/60fps nie jest kwestią czasu, a raczej mrzonką obecnej generacji. I tutaj panowie z The Astronauts i Techlandu wydają się jednomyślni: - Konsole poprzedniej generacji umożliwiały swobodne osiąganie 60 FPSów - podkreśla Rohleder. - A jednak oczekiwania graczy i ambicje twórców gier szły w złożone i szczegółowe światy w 30 fps-ach. Czemu teraz miałoby być inaczej?

    Twórca Zaginięcia Ethana Cartera wtóruje koledze po fachu: - Bardzo trudno grom 1080p/60fps graficznie konkurować z grami 1080p/30fps. Widzieliśmy to już w poprzedniej generacji, gdzie gier z 60 klatkami na sekundę było jak na lekarstwo.

    Trudno się z tym nie zgodzić. Teraz niech jeszcze pozostała rzesza deweloperów dojdzie do podobnych wniosków. Oni przestaną obiecywać, a gracze być może przestaną wymagać.

     
  2. Lotnik421 Xbox One

  3. NikoBellic91

    NikoBellic91 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 22, 2009
    Posty:
    2891
    Polubienia:
    691
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Tokyo
    Jak dla mnie to twórcy idą na łatwiznę. Zero dopracowania, zero optymalizacji. Byleby jakaś tam rozdziałka była i FPS były w "miarę" stabilne. Cały czas to powtarzam i będę powtarzał, że X360 miał zaledwie 512MB RAM i robili na niego ładne gry w 720p@30FPS. Remaster Halo chodził w 1080p. Crysis podobno też miał natywne 1080p. A na konsolach z 8GB RAM mają problemy z rozdzielczością 900p. Paranoja.
     
  4. CasperPL

    CasperPL Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 17, 2009
    Posty:
    141
    Polubienia:
    0
    Punkty za osiągnięcia:
    16
    Miasto:
    Babimost
    pewnie wygra idTech :D
     
  5. Specter

    Specter Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Listopad 26, 2008
    Posty:
    242
    Polubienia:
    2
    Punkty za osiągnięcia:
    18
    Prawda jest taka, ze X1 i PS4 to technologiczne smieci o wydajnosci PCtowej grafiki za 3 stowy. Spodziewanie sie cudow w tej generacji to jak spodziewanie sie zalogowego lotu w kosmos Zimbabwe do konca lutego
     
  6. Why so serious?

    Why so serious? Użytkownik Użytkownik Świeżak

    Dołączył:
    Lipiec 23, 2014
    Posty:
    56
    Polubienia:
    1
    Punkty za osiągnięcia:
    8
    Miasto:
    Maz
    Pamięć RAM to akurat najmniej odpowiedzialny podzespół czy to komputerów czy konsol. Nie można stawiać tego na równi z procesorem i grafiką. Ja osobiście nie wyobrażam sobie grania na tv ~42' w rozdzielczości niższej niż FHD.
     
  7. Onicniepytaj

    Onicniepytaj Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 4, 2010
    Posty:
    5421
    Polubienia:
    1665
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Miasto:
    Śląsk!
    Po co mają się starać? Za 2-3 latka wyjdzie kolejna generacja konsol i ludzie znów się na nie rzucą :). Nawet jak zapewni im to lekki skok płynności..
     
  8. LoKo6264

    LoKo6264 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Luty 23, 2014
    Posty:
    309
    Polubienia:
    32
    Punkty za osiągnięcia:
    28
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Sunset City
    Ja tam patrzę na grę a nie na grafikę i klatki :). Jak tylko chcecie 1080p albo 4K i 60 fps to sobie kupcie super komputer z super monitorem do 4K a nie narzekanie ciągle na 900p. Po co narzekacie? Sprzedajcie konsolę i kupcie super kompa i super monitorem to będziecie się wpatrywać godzinami w piksele i fps bo w końcu po to to jest najwidoczniej....
     
  9. Rob1N_PL

    Rob1N_PL Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Kwiecień 19, 2011
    Posty:
    1854
    Polubienia:
    224
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Więc po co kupiłeś nową generację? Chyba nie po to by pozbyć się 1700 zł?

    Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
     
  10. Onicniepytaj

    Onicniepytaj Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 4, 2010
    Posty:
    5421
    Polubienia:
    1665
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Miasto:
    Śląsk!
    @UP Właśnie.
    Chyba jak ma się wprowadzić "nową generację" to odskocznia od starej powinna być na prawdę wielka. A nie tylko jakieś bajery typu telewizja, screenshoty itp itd.
    No ale łatwa piłka. Ściema, że na starą generacje nie da się robić gier (kwestia tylko dopracowania), wypuszczenie nowej generacji, zatrzymanie produkcji gier na starą generację i ludzie tak i tak kupią nową. Dla mnie osobiście przeskok z Xbox'a (pierwszego) na X360 był wow :). Ale jak tak patrzę (bo nie jestem właścicielem XO czy też PS4) to tego wow nie odczuwam. Jedyną rzeczą jaka przemawia do mnie to tylko i wyłącznie biblioteka gier.
    Jakby te same gry były na PC to nawet nie popatrzyłbym się na XO czy też PS4 - no może pada bym sobie zakupił na USB :), chociaż ten od X360 spełnia swą rolę :)
     
  11. LoKo6264

    LoKo6264 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Luty 23, 2014
    Posty:
    309
    Polubienia:
    32
    Punkty za osiągnięcia:
    28
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Sunset City
    Po to, aby pograć sobie w exy na XO :) Takie jak sunset overdrive i forza horizon 2 która na 360 była strasznie okrojona ;)

    A jeśli chodzi o cenę to nie dałem jak większość 1700 zł a 1240 zł na allegro nówkę ;)
     
  12. Rob1N_PL

    Rob1N_PL Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Kwiecień 19, 2011
    Posty:
    1854
    Polubienia:
    224
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    No to szał wydać 1500 dla jednej dobrej gierki i jednego crapa. Wypas ;)

    Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
     
  13. NikoBellic91

    NikoBellic91 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 22, 2009
    Posty:
    2891
    Polubienia:
    691
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Tokyo
    Szał, to jest myśleć, że Pan wyżej kupił faktycznie tylko dla dwóch gierek konsolę. A no tak, zapomniałem, że już nie robią gier na XO, przepraszam. A to, że dana gra dla kogoś jest crapem, a dla innego dającą świetną rozrywkę, to już indywidualna sprawa. Jego portfel, to nie Twój portfel ;)
     
    Cronos i trebol91 lubią to.
  14. Rob1N_PL

    Rob1N_PL Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Kwiecień 19, 2011
    Posty:
    1854
    Polubienia:
    224
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    No tak ale za tyle można mieć pieca co pociągnie pozostałe gry w fhd :)

    Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
     
  15. LoKo6264

    LoKo6264 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Luty 23, 2014
    Posty:
    309
    Polubienia:
    32
    Punkty za osiągnięcia:
    28
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Sunset City
    Podałem 2 najważniejsze dla mnie gry przy zakupie i wyborem między xo a ps4. Nigdzie nie napisałem że kupiłem grę tylko dla 2 gier. Także nie pisz czegoś czego nie ma :). Poza tym mam masę znajomych z którymi w te czy inne gry też mogę pograć, albo chociaż pogadać. Nie kupuję konsoli za 1240 zł aby przejść jedną i drugą grę łącznie w 10h żeby potem stała i się kurzyła :). A jak widzicie na sygnaturze mam ponad 350h spędzone na XO i też widać że nie mam tylko tych 2 gier ;)
     
  16. NikoBellic91

    NikoBellic91 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 22, 2009
    Posty:
    2891
    Polubienia:
    691
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Tokyo
    Nie wiem czy niewyspany jesteś, czy zmęczony, albo trzeźwiejesz po imprezie, ale przeczytaj jeszcze raz mój post. Ewentualnie więcej razy, aż Cię olśni :)
     
  17. LoKo6264

    LoKo6264 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Luty 23, 2014
    Posty:
    309
    Polubienia:
    32
    Punkty za osiągnięcia:
    28
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Sunset City

    Pierwsze słyszę żeby gier na XO już nie robili ;)
     
  18. ROBI772

    ROBI772 RGH Użytkownik

    Dołączył:
    Sierpień 28, 2011
    Posty:
    2734
    Polubienia:
    606
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Miasto:
    PZL
    Nie bierz wszystkiego tak dosłownie...

    Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka
     
  19. NikoBellic91

    NikoBellic91 Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Grudzień 22, 2009
    Posty:
    2891
    Polubienia:
    691
    Punkty za osiągnięcia:
    113
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Tokyo
    M-m. Dalej nie to. Próbuj dalej ;)
     
  20. paTherion

    paTherion Xbox One Xbox One Użytkownik

    Dołączył:
    Styczeń 10, 2009
    Posty:
    434
    Polubienia:
    311
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Płeć:
    Mężczyzna
    Miasto:
    Belfast
    Oj Panowie nie karmić trolla ;) "ale za tyle można mieć" - ale pieniądze które zarabiam mogę wydać na co mi się żywnie podoba. Dobrze że mnie nie ruszają tacy jegomoście jako że zazwyczaj zdanie innych mam gdzieś. Mi jest dobrze, gra mi się wspaniale samemu czy z ludźmi z tego forum - i to jest najważniejsze. A takich jak ów kolega nigdy nie zabraknie. Musimy jednak nauczyć się z tym żyć zwłaszcza że często pojawiają się tematy w których takie sprawy są specjalnie poruszane żeby tylko doprowadzić do wojny i nabijania wyświetleń na portalu z którego te info są brane. Tyle na ten temat ;)

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
  21. maxoff

    maxoff Użytkownik Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 18, 2010
    Posty:
    1283
    Polubienia:
    182
    Punkty za osiągnięcia:
    63
    Ta generacja konsol jest już na rynku od dobrze ponad roku, przy samej premierze konsol każdy chyba już wiedział że powerem one niestety nie grzeszą.
    Każdy także zdawał sobie z tego sprawę że z roku na rok jak postęp technologiczny idzie do przodu te "nextgeny" będą stawać się coraz bardziej przestarzałe, przez co będzie problem w grach z bardziej zaawansowaną grafiką uzyskać 1080p i 60fps.
    To dopiero pierwszy rok, za dwa, trzy będzie jeszcze gorzej - ale każdy ma wybór kupić czy nie (to jego sprawa). Ja mam dobry PC i PS4, może jeszcze kiedyś kupię XO dla Exów ale to się zobaczy. Zdania jednak nie zmieniam i ciągle uważam że te nextgeny są do bani jeśli chodzi o wydajność, ale trzeba z tym niestety dalej żyć....
     
Wczytywanie...

Poleć forum