Większość przedmówców ma racje. Ja dodam od siebie, że rzeczywiście grafika nie jest wyznacznikiem. Nie mniej jednak w dzisiejszych czasach grafika powinna być standardem na pewnym poziomie i podchodząc do gry powinno się zastanawiać już tylko nad takimi elementami jak fabuła, grywalność itd. Niestety w przypadku Risen'a grafika jest na bardzo niskim poziomie. Nie było by w tym nic strasznego, bo w rpg'u liczą się inne rzeczy. Problem z grafiką nie polega jednak na tym, że jest ona niskiej jakości i dość nieprofesjonalna. Problemem są takie elementy jak błędnie zrobione oświetlenie w grze. Na początku gry, patrząc na niebo, widzimy bardzo oślepijące światło słoneczne a jednak idąc ścieżką jest ciemno. Zaczynając grać pomyślałem, ok jest noc może chcą ją wiernie odzwierciedlić. Dotarłem do miasta ale tam jest dalej ciemno. I niektórzy sprytni tu pisali, żeby rozjaśnić TV. Panowie gó**** Wam to da. Ponieważ rozjaśnicie matrycę w TV ale nie grę. Wracając jednak do wątku grafiki. Nie jest ona najważniejsza, może być nawet na niskim poziomie. Niedopuszczalnym jednak jest to, żeby była ona zrobiona w taki sposób iż wchodząc do budynku nic nie widać (i można sobie rozjaśniać) ponieważ jedyne źródło światła skupione jest poza obiektem tegoż budynku. Jedyne zatem co widzimy w środku to rzucone na wszystko cienie. Rozpoznać przedmiot można jedynie za pomocą wyświetlającego się jego opisu po nakierowaniu kamery. Tak więc sorry, nikt nie wymaga aby tekstury były w super wysokiej rozdzielczości ale żeby chociaż światło na scenie było prawidłowo ustawione i raycast miał szansę cokolwiek oświetlić. Oczywiście gdyby się uprzeć, można napisać że gra świetni odwzorowuje rzeczywistość. Bo przy braku jakiegokolwiek oświetlenia w nocy w rzeczywistości też nic nie widać. Dlatego w grach stosuje pewne, rodzaje sztucznego światła globalnego tak aby gracz mógł chociaż odróżnić ścianę od krzesła. Wyobraźmy sobie, że w pomieszczeniu bez okien, gdzie nie ma włączonego żadnego światła kręcimy coś kamerą. Jedyne co będzie widać to czarny ekran i słychać będzie ewentualne dźwięki i głosy - rozjaśnienie ekranu TV tutaj nic nie pomoże. Bardzo podobna sytuacja jest w grze ...